Monday, April 9, 2012

Kelebihan dan Keutamaan Ilmu, Pencari Ilmu, Orang Berilmu dan Penolong Pencari Ilmu

Ilmu menempati kedudukan yang penting dalam agama Islam. Allah SWT  memberi penghargaan yang tinggi kepada orang alim. Beberapa keutamaan yang disebutkan oleh Syeikh Ahmad Suhaimi dalam syarah Hadun Huda yang dirujuk As-Syeikh Daud.  Rasulullah bersabda seperti yang diriwayatkan saidina Abdullah bin umar ra. ‘Dikatakan pada hari kiamat di padang mahsyar nanti, bagi orang yang alim, ‘Syafaatkan pada anak muridmu walaupun sampai sejumlah bintang di langit sekalipun.
Pada hadis lain yang diceritakan Malik bin Dinar, Rasulullah bersabda, ’Barang siapa yang menolong orang yang mencari ilmu, dikaruniakan oleh Allah Taala kitabnya dengan tangan kanannya.’
Rasulullah SAW pun bersabda ‘Barang siapa yang mencintai penuntut ilmu, sesungguhnya ia tlah mencintai para nabi dan barang siapa yang mencintai para nabi, ia bersama mereka dan siapa yang benci penuntut ilmu sesungguhnya ia membenci para nabi, maka balasannya neraka jahanam.’
Sabda Nabi SAW yang lain,’Dan bahwasanya bagi penuntut ilmu, syafaatnya umpama syafaat para nabi dan baginya syurga firdaus sepuluh ribu mahligai dan di dalamnya ada jannatul khulud seratus ribu madinah dari nur dan di dalamnya ada jannatul ma’wa tiga puluh ribu derajad dari yakut atau permata delima merah.
‘Barang siapa yang berjabat tangan dengan penuntut ilmu, dibebaskan dari api neraka.’
‘Dan baginya setiap dirham yang dinafkahkan penuntut ilmu itu, bidadari sejumlah bintang di langit dunia dan sesuai jumlah malaikat.
‘Ketahuilah bahwa orang yang mati menuntut ilmu diampunkan Allah Taala bagi orang yang mengiringi jenazahnya.’
‘Dan barangsiapa yang menyakiti penuntut ilmu, malaikat melaknat dan Allah Taala murka pada hari kiamat.’
As-Syeikh Daud Bin As-Syeikh Abdullah Al-Fathani, disusun semula oleh Amdan Bin Hamid. 2007. Mencari Cahaya Keesaan [Kalimah La Ilaha Illallah] ‘Dhiaul Murid’. Johor; Perniagaan Jababersa. Hal 69-74.

No comments:

Post a Comment